Det store why er blevet det nye store ord i management ordbogen. Og at stille sig spørgsmålet ”hvorfor”, er da også ganske relevant. Men jeg vil dog hellere starte med missionen, der handler om alt det, din virksomhed ønsker at gøre. Så helt konkret; hvad er jeres opgave – og dernæst hvorfor? Udover at tjene penge. Med andre ord: Det store why handler “hvorfor” udover fx at tjene en masse penge.

Konkret handler missionsarbejdet om – kort og præcist – at kunne besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad skal vi gøre? (og dermed ikke gøre)
  • Hvordan skal vi gøre det?
  • For hvem skal vi gøre det? (kunden, forbrugeren eller en helt tredje)
  • Hvorfor skal vi gøre det? (Det højere formål end blot at ”stable penge” og fokusere på lønsomhed. Indtjening og overskud er en mere en præmis for at drive virksomhed, end et mål i sig selv)

Ideelt set er jeg enig i, at man bør starte med at overveje ”sit store hvorfor”. Men ofte er det nemmere at svare på ”hvorfor”, når man er længere henne i processen. Ganske enkelt fordi man ofte starter med en idé om at gøre dette og hint, snarere at starte med at spørge sig selv ”hvorfor”. Hertil kommer, at besvarelsen på ”det store why” måske kan virke lidt ”fluffy”.

Alfred Josefsen, tidligere CEO Irma:

”Pointen er selvfølgelig, at der ikke kan opbygges blivende værdier på et fundament, som alene består i profitmaksimering, og at alle de organisationer og virksomheder, som kun kan det med “de kolde kontanter” dybest set vil erodere og afgå, hvilket de jo i sagens natur også fortjener!”